Taget fra debatsporet I Information: https://www.information.dk/indland/2020/05/sundhedseksperter-danmark-vaere-varsom-aabne-graenserne?page=1#kommentarer
Anne-Marie Krogsbøll
08. maj, 2020 – 12:20
Det er heldigvis – endnu ikke – forbudt at kigge kritisk på magthaverne og den førte politik…. (Jo – i nogens øjne er det…)
Anne-Marie Krogsbøll
08. maj, 2020 – 13:51
Det er farligt at være for autoritetstro:
https://www.weekendavisen.dk/2020-19/samfund/en-toupe
Hvor ville vi være nu, hvis sundhedsmyndighederne ikke var blevet kigget efter i sømmene?
Anne-Marie Krogsbøll
07. maj, 2020 – 19:21
Ja, nogen begynder heldigvis at tage bladet fra munden nu, i stedet for at være nikkedukker for SST – det er bare lidt sent.
De første halvanden måned fik man stryg, hvis man ikke sluttede op om hylekoret af “tillidsfulde” ift. sundhedsmyndighederne. Men et andet eksempel på, at man er nødt til at tænke selv, er her:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsstyrelsen-roste-pandemiplaner-…
Og her:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/virksomheder-skulle-gaa-stille-med-doe…
Så nu må det efterhånden være tilladt at sige: Vore sundhedsmyndigheder vil sikkert det bedste – men vi kan ikke stole på, hvad der kommer ud af munden på dem. De siger det, der er mest bekvemt i situationen, og hvis det lyder af bullshit, så er det sikkert bullshit.
Men jeg takker alligevel de tre forskere (som ikke er en del af SST) for endeligt at være blevet til at stole på. Fremover lytter jeg mere til, hvad de siger. Nu savner jeg bare, at de højt og tydeligt siger: Vi skal gå efter inddæmning, ikke flokimmunitet – for det kan godt lade sig gøre.
Anne-Marie Krogsbøll
08. maj, 2020 – 10:44
Hvad har de nu gang i? Nu skal vi pludseligt høre diverse politikere begynde at nedtone betydningen af smittetryk – som vi ellers har hørt fremhævet som et nøgleparameter i månedsvis. I går havde MF pludseligt travlt med at påstå, at det har man ikke regnet på, det kan ikke beregnes, og at det ikke er så vigtigt. Og nu hører jeg Pernille Skipper sige noget lignende – at smittetrykket ikke er så vigtigt.
Det gør mig meget utryg.Hvad er så vigtigt? Begynder de at lægge op til, at smittetrykket vil stige over 1, og at det skal vi ikke tage os af, så længe det er indenfor kapacitetsgrænsen – selv om vi i ugevis har hørt på, at det skal holdes under 1 , for så dør epidemien gradvist ud? Er det ikke mere det, vi går efter?
I så fald er de alle røget med på flokimmuniteten – og det er både sørgeligt og lusket/uærligt.
En øget smitte op til kapacitetsgrænsen vil medføre mange flere døde – og er i overensstemmelse med flokimmunitetstankegangen: Hvis bare vi holder os under kapacitetsgrænsen, er alt i orden.
Det er det ikke – kapacitetsgrænsen er et ret tilfældigt mål, som jo har mere med sundhedsvæsnet at gøre, end med coronas farlighed. Jo højere kapacitetsgrænse, jo flere døde, vil den tankegang medføre. Så har man valgt at smide endnu flere under bussen – af hensyn til pengemændene? Jeg håber, at jeg har misforstået EL – og MF. I modsat fald: Jeg hader det luskeri!
Anne-Marie Krogsbøll
08. maj, 2020 – 17:21
Endnu et indicie på, at vore sundhedsmyndigheder ikke ønsker at begrænse epidemien alt for meget, men at de uofficielt går efter flokimmunitet i stedet:
“I mange lande er det sådan, at kontakter til folk, der er smittede, går i karantæne. Det var også sådan, det var i Danmark inden 11. marts, hvor vores strategi var inddæmning.
Her gik for eksempel flere medarbejdere på TV 2, der sad tæt på den første coronasmittede dansker, i karantæne i 14 dage i eget hjem adskilt fra familien. Fordi, man var potentielt smittet. Men det er ikke sikkert, man igen vil bruge det værktøj:
»I et interview, Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, gav til Jyllands-Posten, kunne det tyde på, at nære kontakter til smittede ikke skal i karantæne, men i stedet fortsætte på arbejde. Men uanset om de skal i karantæne eller ej, så ved vi, at kontakter til smittede skal testes på dag fire, seks og otte efter kontakt til en smittet. Hvor denne test skal foregå, ved vi ikke«.”
https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7778091/Her-er-fem-…
Nu er det jo endegyldigt slået fast, at man smitter før symptomer, og at mange slet ikke får symptomer, men smitter alligevel. Oven i købet er der forskning, som tyder på, at man smitter MEST meget tidligt i infektionen. Selv vore sendrægtige sundhedsmyndigheder har nu indrømmet det (og de fik det faktisk at vide allerede i januar, men fortsatte med at vildlede offentligheden). Så hvis man alligevel vælger, at nære pårørende til smittede skal gå på arbejde, hvad kan så motivet være til det, ud over et ønske om ikke at kvæle epidemien alt for meget, dvs. uofficiel flokimmunitetstankegang?
Og i Sverige, som jo også hylder flokimmuniteten, er man endnu værre (håber jeg):
https://www.svt.se/nyheter/personal-pa-karolinska-uppmanas-jobba-aven-om…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/karolinska-coronatestar-pers…
Hvilken kynisme! Både Danmark og Sverige ser ud til at være blevet kuppede af socialdarwinister – i en trojansk hest af teknokrati.
Anne-Marie Krogsbøll
08. maj, 2020 – 18:29
Og det er allerede ved at gå galt – inden vi overhovedet er kommet i gang med mere genåbning:
https://www.berlingske.dk/samfund/antallet-af-indlagte-stiger-paa-et-lid…
Hvorfor i alverden ventede man ikke med at love alt muligt, indtil man havde tal for, hvordan den første del af genåbningen har virket? Har man fuldstændigt skrottet forsigtighedsprincippet, og ladet pengene styre slaget?
Ganske vist har man taget forbehold for, at man kan bremse genåbningen igen. Men hvorfor overhovedet sætte os i den situation? Det vil være frygteligt demoraliserende, og jeg tvivler på, at de vil turde lukke helt ned igen – før det ER løbet løbsk.
Det er så trist, hvis man – med åbne øjne – forspildte chancen, og svigtede befolkningen.
Anne-Marie Krogsbøll
09. maj, 2020 – 13:05
“Grækenland har også gjort det godt, i maj kun ca. 1 død pr. døgn:”
Ja, det er jo nærmest et mirakel – og helt i modstrid med, hvordan man ellers opfatter Grækenland. Forklaringen ser ud til at være resolut, konsekvent handling i tide – og det viser, hvor pinligt det er, at vi herhjemme ikke har kunnet finde ud af at bremse smitten, inden den fik for godt tag. Midlerne er jo ret enkle, hvis man ikke hænger fast i overdrevent hensyn til pengemænd.
Ja – det er ikke gået så galt i Danmark, som i en del andre lande – og tak til regeringen for det. Men hvis man havde handlet i tide, i stedet for at lytte til en socialdarwinistisk SST, så havde vi kunnet være stillede som frontløberne: Grækenland, Færøerne osv. Læs gennemgangen af teststrategien -eller manglen på samme – her:
https://nyheder.tv2.dk/2020-04-28-mette-f-lover-ny-teststrategi-saadan-e…
Nu skal vi så i gang med at dumme os en gang til – med for tidlig, for uigennemtænkt og for dårligt forberedt genåbning.
Og risikogrupperne har man smidt under bussen. Man har ikke engang endnu fundet ud af, hvordan man skal fordele de sølle 200 millioner, som skal hjælpe de meste klemte. 200 millioner? Mon det er ca. 500 årsværk? Hvor mange i risikogrupperne er der, som kan have brug for at blive hjemme? Hvor mange pårørende har de, som kan have brug for at blive hjemme? Når man tænker på de mange milliarder, man har delt ud i støttepakker til erhvervslivet (som forbryderisk har lov at udbetale udbytter, hvis de bare holder sig under den magiske 60 millioners grænse i støtte), så er det godt nok nogle gnieragtige 200 millioner til at beskytte de svageste – som man ellers hele tiden ruller foran sig som figenblad: “Vi skal passe særligt på de svageste”…. Døhhh!
Og ansatte på plejehjem og institutioner kan stadig ikke få værnemidler nok – så hvor er hensynet til de svageste i praksis?
Det er forargeligt med det kyniske og kolde hykleri, som er realiteten ift. risikogrupperne.